Ostkaka.

 
Jag måste bara dela med mig av ett recept på ostkaka som jag gjorde förra veckan. Ostkaka är en av mina absoluta favoriter nämligen och mamma hade testat den här ostkakan tidigare och frestat mig med.
 
 
Till vardags undviker vi både socker och vitt mjöl och försöker tänka kvalitet på de kolhydrater vi stoppar i oss. Jag har aldrig varit så peppad på matlagning som nu eller provat så många goda recept. Igår gjorde jag en blomkålgratäng till exempel som var helt sagolikt gott till ugnsstekt lax. Dessutom har jag heller aldrig mått så bra som nu. Inga toppar och dalar i blodsockret eller akuthungerskänslor och min mage som alltid krånglat jättemycket (IBS-symtom, laktoskänslighet och magkatarrer) mår bättre än någonsin och det tackar jag verkligen för, vilken befrielse!
 
 
RECEPT OSTKAKA
 
100 g sötmandel (mixade i mixern)
300 g Keso
3 ägg
1 tsk vaniljpulver
1 dl grädde
 
(Vill man sätta mer smak på kakan kan man tillsätta saft och rivet skal från 1 citron. Vill man ha lite extra sötma kan man även addera 1 msk honung).
 
Rör ihop alla ingredienser och lägg i en ugnsfast form. Grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i ca 35 min. Jag serverade uppvärmda jordgubbar som jag hade i frysen och vispad grädde till men även äppelmos eller en klick Kesella smaksatt med lite vaniljpulver är gott till!
 
 
Hoppas ni får en härlig start på nya veckan!
#1 - - Lena:

Mums, ostkaka är så himla gott! :D

#2 - - Julia:

Kommenterar på ett gammalt inlägg men hoppas att du ser ändå :) Skulle du kunna tänka dig att berätta lite mer om vad ni äter? Det var som om du beskrev mig när du skrev om din mage, haha! Hur gör du med laktosen nu?

Svar: Hej!Det märks att jag inte prioriterat bloggen på ett tag så här kommer en väldigt sen respons :)
Vi äter lchf-kost eller naturlig kost som jag hellre kallar det. Inget raffinerat socker eller raffinerade kolhydrater eller vitt mjöl och i princip inga halvfabrikat. Vi använder inga lightprodukter utan hellre fullfeta produkter och mycket av den goda olivoljan. Vi äter ganska mycket mejeriprodukter och det funkar fint för mig, mestadels är det smör, grädde och creme fraîche. Vi äter ganska jämt fördelat fisk, kött (riktigt ekologiskt kött och inte processat såsom bacon mm) och vegetariskt. Vi kör inte längre på varken potatis, ris eller pasta men väldigt mycket goda vitkålsgratänger, spenatsallader, grönkål och blomkål och broccoli i alla möjliga olika varianter. Supergott! Vi "kolhydraternjuter" när vi känner för det - surdegsbröd på helgerna, bullar ibland till fika och när vi är hemifrån är det mesta fritt fram. Däremot känner jag av ganska snabbt när jag slarvat för mycket och får magknip och gasig mage. Just nu äter jag lunch som består av sill, tre kokta ägg, en klick creme fraîche och babyspenat med olivolja på. Jättegott!
Kram Kristina.
Kristina Robertsson